"'Hon är alkoholist', förklarade Edmund efteråt. 'Hon måste liksom spänna varenda muskel i hela kroppen för att klara av en sån här maltid.'
   Jag tyckte det lät konstigt och sa det också. Edmund ryckte på axlarna.
   'Äh', sa han. 'Det är inte alls konstigt. Hon har tre systrar. Dom är likadana allihopa. Det är efter morfar, han var en sjujävel på att supa, men det håller liksom inte i  en kvinnokropp.'"
(s. 49)

"Det kändes som att ha makt över nånting man egentligen inte kunde ha makt över. Orden. Språket.
   Kändes konstigt också. Som det brukade göra så fort man tänkte på en sak lite för mycket."
(s. 74)

"Jag hade ingen lust att behöva förklara mitt ärende, så jag stannade kvar i stigmynningen. Såg på alltihop genom trettifem år tjocka glasögon; både dasset och uthuset fanns kvar, och - under över alla under - pontonbryggan. Det klack till i mig av konserverad stolthet och innan tårarna började rinna, vände jag på klacken och återvände uppför stigen till parkeringen."
(s. 245)

Kirjan on kirjaillut Håkan Nesser, ja se on ilmestynyt suomeksi nimellä (arvatkaapa) Kim Novak ei uinut Genesaretin järvessä. (Persoonallista. Go, suomentaja, go!)

Tiitiwee luki kirjan ruotsalaista kirjallisuutta käsittelevälle kurssille ja piti siitä kovin. (Sekä kurssista että kirjasta.) Ei mitenkään maailman paras ja kaunein kirja, mutta ihan luettava. :)

Kirja on myös filmattu, joten klipiksi pitkän pohdinnan jälkeen traileri. (Muina vaihtoehtoina oli Kim Novak -pätkiä. Kaikkea ei voi saada.)