"En gammal tant vände sig om, fick syn på Reine och kom emot honom. Hon hade en jättelik håruppsättning och lång, fotsid gå målarrock. Reine kände genast igen henne. Det måste vara Madame Curie, hon med radiumstrålningen; han hade sett henne i en uppslagsbok. Det vill säja det var naturligtvis inte Madame Curie personligen, hon var väl död och rutten för minst femtio år sedan. Men hon var mycket lik."
(s. 31)

"Asch, det var en gång en liten, liten apa, som inte kunde rapa. Här vilar inga halta jävvlar... Upp och hoppa! Han tog galgens tvärslå i handen som den varit en väska och gick in på själva kyrkogården. Pumaväskan hade han inte med sig i dag, det var för varmt. På vilken fråga följde svaret DÖDEN?"
(s. 112)

"Dags att skriva brev: Kära mor! Jag har nu återvänt till Stockholm. På en stulen cykel. Insåg att jag inte var välkommen på Barnens ö. Jag var hemma om också. Nu när jag vet att Hammarskjöld dog 1961 behöver jag tänka. Stig har väl inte berättat att han försökte dränka mig... Det var taskigt att försöka sätta dit Stig? Varför skulle man känna medlidande med vuxna!"
(s. 227)

Tiitiween mielestä kirjassa oli erittäin paljon hyvää, mutta ikävä kyllä enemmän huonoa. Lisätään siihen lyhyeen listaan kirjoja, joiden pariin Tiitiwee on (kirjaimellisesti) nukahtanut.

Kirja oli ruotsalainen. Tommy on ruotsalainen. Klipissä Tommya. Klippi liittyy kirjaan. MOT